Susu Oh Susu

            Sejak kecil tentu anda sering diberitahu oleh mak dan ayah anda bahawa susu itu baik untuk tubuh badan, satu keperluan tumbesaran dan seeloknya diminum agar badan sihat dan kuat. Bermula dengan susu ibu kemudian beralih ke susu tepung yang tentu majoritinya merupakan susu lembu.

            Mak saya pernah ceritakan kepada saya bagaimana keadaan saya semasa kecil dulu di mana saya tidak mahu menyusu badan. Jadi, mak berikan saya susu tepung. Dengan susu tepung itulah saya membesar. Sehingga kini, saya tidak mempunyai masalah untuk minum susu tepung seperti kebanyakan orang lain terutama kaum wanita yang cukup alergik dengan bau susu tetapi tidak bagi saya.

            Meniti alam persekolahan (rendah dan menengah), saya tidak lagi mengambil susu tepung secara konsisten. Kadang kala saya gemar membeli susu coklat dalam kotak apabila keluar bersiar-siar kerana saya merasakan susu adalah satu minuman yang dapat menghilangkan dahaga dan dalam masa yang sama mengenyangkan serta memberi khasiat yang baik kepada tubuh badan.

            Begitu cepat masa berlalu dan kini saya meneruskan pengajian di kolej. Semasa baru masuk ke kolej dengan usia telah mencecah 18 tahun, saya teringat kata-kata cikgu sains saya ketika dalam Tingkatan 3 bahawa apabila usia semakin mencecah 20-an, badan manusia amat memerlukan kalsium kerana tulang semakin rapuh terutamanya bagi kaum wanita. Sumber kalsium yang paling popular tentulah susu. Jadi, saya kembali minum susu tepung (Fernleaf @ Dutchlady).

            Saya sendiri pun tak sedar sejak bila saya mula berhenti daripada minum susu tepung. Apa yang pasti, tak sampai setahun saya amalkannya kerana saya menyedari yang saya lebih gemar minum kopi pada waktu pagi sebagai ‘wake-up call’ kata orang. Aroma kopi ternyata lebih memikat selera saya daripada bau susu yang memuakkan. Namun bukan bermakna saya sudah tak suka pada susu. Cuma susu tidak lagi termasuk dalam menu harian saya.

            Tiba-tiba, di luar jangkaan saya, pada awal tahun 2010 ini sesuatu yang baru telah mengisi hidup saya. Saya telah menjadi sebahagian daripada sebuah syarikat produk berasaskan SUSU kambing; IF-T-TAH Food Supply Services. Susu telah kembali dalam hidup saya! Teruja pula bila mengenangkannya.

Sesuatu yang tak disangka

Seringkali mendatangi kita

Itukah suratan dalam kehidupan

Atau sekadar satu kebetulan….

 

            Masih tentang susu tapi kini saya berjinak-jinak dengan susu kambing pula. Walau bagaimana pun, bukan berjinak-jinak secara membuta tuli tetapi dengan fakta yang telah diakui. Ternyata susu kambing punya banyak kelebihan berbanding susu lembu. Bukan saya hendak merendah-rendahkan produk-produk susu lembu yang begitu laris di pasaran tapi kita perlu sedar juga bahawa kebanyakan pengguna lebih cenderung tertarik kepada sesuatu barang kerana iklan. Berapa ramai yang rajin mencari maklumat untuk mengetahui tentang sesuatu barang melainkan membaca label pada barang tersebut, bertanya kepada jurujual dan bergantung kepada iklan di media cetak dan elektronik?? Hakikat bukan???

            Saya pun tak nak menjadi orang yang bercakap besar di sana sini demi melariskan produk sendiri tanpa benar-benar mengetahui kebaikan dan keberkesanan produk tersebut. Maka, saya mencuba sendiri dengan menjadikannya amalan harian. Susu kambing campuran ekstrak kurma dan kismis yang didatangkan dalam bentuk sachet mudah bancuh ternyata memberi kemudahan kepada sesiapa saja untuk menyediakannya. Rasanya juga enak tanpa gula. Bau?? Tak perlu risau kerana telah kurang bau hamisnya.

            Berkenaan kesannya, sukar untuk saya nyatakan secara jelas kerana saya mengambil susu ini bukanlah atas sebab penyakit-penyakit tertentu tetapi atas dasar ingin memelihara kesihatan. Cuma, saya mempuyai masalah sakit kepala yang sering menyerang tiba-tiba. Migrain?? Entahlah, saya pun tak pasti sebenarnya sebab tak pernah buat pemeriksaan doktor. Saya lebih suka membiarkan rasa sakit itu berkurang sendiri dan enggan bergantung pada ubat.

            Kini, setelah beberapa bulan mengamalkan susu kambing saya menyedari yang sudah lama saya tidak sakit kepala. Adakah ini kebaikan darpada susu kambing tersebut? Mungkin. Kebaikan yang saya paling tidak nafikan ialah berkenaan penghadaman. Pengambilan susu kambing secara konsisten sememangnya dapat membantu melancarkan proses penghadaman. Saya mengambilnya sebelum tidur setiap hari.

            Berbalik tentang susu tepung tadi, masyarakat tentunya masih berpendapat bahawa susu amat penting terutama bagi kanak-kanak yang sedang membesar. Ya, itu sesuatu yang tidak dinafikan tetapi persoalan yang timbul ialah susu apa? Dunia telah mengiktiraf bahawa susu terbaik untuk seorang manusia tentunya susu ibu. Timbul pula masalah apabila anak itu tidak lagi minum susu ibu apabila telah semakin dewasa. Susu apa pula yang harus diminum?

            Terdapat kajian yang mengatakan struktur kimia dalam susu kambing hampir menyamai susu ibu. Jadi, susu kambing merupakan pilihan terbaik. Bagaimana pula dengan susu lembu yang sering dicanang-canang dalam iklan televisyen itu? Tetap punya khasiat tetapi sedikit berbeza kandungan dan kuantitinya.

            Saya teringat, seorang pensyarah saya pernah mengatakan sesuatu yang membuat saya terfikir tentang susu kambing ini. Ketika itu, saya belum terlibat dengan syarikat IF-T-TAH. Beliau menyebut, “ada tak kamu pernah dengar para nabi kita dahulu mengembala lembu? Tak ada ‘kan, yang ada pengembala kambing. Kenapa? Kerana dari kambing itu ada banyak kebaikannya. Nabi Muhammad SAW sendiri suka minum susu kambing sebelum tidur”. Sedangkan mendiang Mahatma Gandhi yang sering berpuasa (mogok lapar), kembali bertenaga selepas meminum susu kambing.

            Saya sekadar ingin berkongsi pengalaman saya berkaitan susu. Dunia barat turut mengakui kebenaran kebaikan susu kambing ini. Berbeza pula dengan susu lembu yang semakin diragui khasiatnya akibat keadaan lembu yang disuntik untuk menghasilkan lebih banyak susu, pemprosesan susu untuk membuatnya lebih tahan lama dan struktur kimia susu lembu yang lebih sukar untuk dihadam serta mengambil masa lebih lama. Teruk sangatkah susu lembu ni? Bagus sangatkah susu kambing?? Itu terpulang pada pendapat anda. Tiada sesiapa mampu memaksa anda untuk mempercayai sebarang perkara tanpa kerelaan anda sendiri.

Tinggalkan Jawapan

