1511H [KOMBAT]

            Mendebarkan. Menusuk ke jiwa. Meremangkan bulu roma. Meragut tangkai hati. Menyentuh nurani. Mencerna minda. Membuka pandangan depan. Itulah antara perasaan yang bercampur baur ketika menghayati satu lagi nukilan anak tempatan, FAISAL TEHRANI. 1511H [KOMBAT] merupakan sebuah novel yang telah lama saya intai untuk dimiliki. Ternyata, buah tangan beliau tidak pernah mengecewakan saya.

            Bagi saya, apabila sesuatu karya membuat saya membaca setiap bait katanya tanpa ingin tertinggal satu pun ayat, itu menunjukkan ia sangat MENARIK. Ada elemen yang menggamit perhatian. Karya yang memenangi Kategori Novel Remaja, Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2003 ini, selayaknya dihayati ANAK-ANAK MUDA kini. Kenapa? Kerana membawa gagasan berisi dengan penuh HIKMAH.

            Prolog dan epilognya menyeret kembali ke zaman Rasulullah SAW; kelahiran dan kewafatan Baginda. 18 Bab yang diketengahkan telah menggarap satu kisah FUTURISTIK yang cukup membuka fikiran. Kesyumulan Islam menjadi nadi penghidup cerita yang berkisar perjuangan. Ya, PERJUANGAN menegakkan ISLAM!

            Menulis sinopsis novel ini bukanlah menjadi tujuan saya. Coretan saya ini adalah untuk BERKONGSI rasa. Rasa yang aneka macam seperti yang telah saya katakan di awal tadi. Saya mengambil masa beberapa hari untuk menghabiskan novel 423 muka surat ini. Masih terasa kesayuan, debaran, kegeraman dan kehangatan air mata dek kerana PENANGAN jalan ceritanya.

            Sememangnya SYAHID dalam perjuangan menjadi idaman para mujahid dan mujahidah. Namun, menuju ke arah itu bukanlah mudah. Kecekalan, istiqamah, ilmu, kesepakatan dan kekuatan amat diperlukan. Tiada maknanya berjuang seorang diri tanpa memikirkan kepentingan UMMAH. Maka, PERPADUAN itu kunci kejayaan.

            Barisan komander yang dihidupkan dalam kisah ini memiliki perwatakan masing-masing tetapi mereka disatukan atas nama MATLAMAT perjuangan yang SAMA yakni MENEGAKKAN SYARIAT ISLAM dan MERUNTUHKAN INSTITUSI PEROSAK UMAT ISLAM. Demi menjayakannya, kerjasama menjadi faktor penting. Apabila disebut PERJUANGAN, bukan sekadar melibatkan LELAKI tetapi turut perlu turun padang adalah PEREMPUAN. Segala KEPAKARAN dimanfaatkan sebaik mungkin.

            Nilai kasih sayang, persahabatan, kekeluargaan, semangat setiakawan, keberanian dan kesabaran menghiasi setiap lembaran lalu mewujudkan impak POSITIF dalam jiwa. Kotak fikiran sibuk mencerna isi-isi dan memancarkan visual IMAGINASI yang membayangkan setiap babak yang diceritakan melalui perincian teliti; di mana, bagaimana situasinya, siapa yang terlibat, apakah yang berlaku. Segalanya dikarang dengan PENJELASAN yang baik.

            Apa yang paling menyentuh hati saya ialah KESYAHIDAN Komander Emrullah. Dalam keadaan cedera parah, beliau sempat menyelamatkan sahabatnya, Komander Muhammad Ameen daripada menjadi sasaran roket pihak musuh dan dirinyalah yang ditakdirkan terkorban. TRAGIS. Penghormatan buat beliau dan isterinya Komander Zinnera yang merelakan pemergian suaminya.

            Jelas sekali, saya gemar mengutip HIKMAH daripada penceritaan tidak langsung. Dalam erti kata lain, cerita-cerita FIKSYEN yang menggarap idea KEROHANIAN. Penulisan KREATIF akan membangkitkan minat yang lebih kuat dan impaknya lebih mendalam. Bukanlah niat saya untuk mengatakan bahawa buku-buku bukan fiksyen kurang menyerlah. Setiap sesuatu itu punya kelebihan dan kekurangannya, bukan?

            Kepada mereka yang tercari-cari bahan bacaan yang memberi KELAINAN, membangkit SEMANGAT, menggugah perasaan dan meluaskan pemikiran, saya tidak teragak-agak untuk mencadangkan novel ini. Pendapat orang mungkin berbeza. Saya hanya mengekspresikan pandangan peribadi.

Astaghfirullah…astaghfirullah…astaghfirullah…

One thought on “1511H [KOMBAT]

Tinggalkan Jawapan

