ILMU DI DALAM LEMBARAN KITAB AGUNG

Bismillahirrahmanirrahim…

Kitabullah yakni al-Quran al-karim menceritakan 1001 kisah, memperihalkan jutaan keajaiban, tentang sejarah silam, berkenaan masa hadapan, rahsia alam dan aneka hikmah ilmu. Kitab agung ini masih terus dibelek dan dikaji walau setelah lebih 1000 tahun diturunkan di dunia ini. Bak kata pepatah, perihal al-Quran ini tak lapok di hujan tak lekang dek panas malah terus malar segar meniti zaman.

Di sini, saya sekadar ingin berkongsi beberapa penemuan saintifik yang ternyata telah pun disebut di dalam al-Quran ribuan tahun sebelum para saintis mengesahkannya. Subhanallah! Maha suci Allah Yang Maha Bijaksana!

1)    Tumbesaran embryo

“Dan sungguh, kami telah menciptakan manusia dari sari pati berasal dari tanah, kemudian Kami menjadikannya air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan sesuatu yang melekat, lalu sesuatu yang melekat itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami menjadikannya makhluk yang lain. Maha Suci Allah, Pencipta Paling Baik.”

(Surah al-Mukminun : 12-14)

 

2)    Gunung sebagai pasak bumi

“Bukankah Kami telah menjadikan bumi sebagai hamparan. Dan gunung-gunung sebagai pasak.”

(Surah al-Naba’ : 6-7)

 

“Dan Dia telah menancapkan gunung di bumi agar bumi itu tidak goncang bersama kamu, (dan Dia menciptakan) sungai-sungai dan jalan-jalan agar kamu dapat petunjuk.”

(Surah al-Nahl : 15)

 

3)    Asal-usul cakerawala

“Kemudian Dia menuju ke langit dan (langit) itu masih berupa asap, lalu Dia berfirman kepadanya dan kepada bumi, “datanglah kamu berdua menurut perintah-Ku dengan patuh atau terpaksa.” Kedua-duanya menjawab, “kami datang dengan patuh.”

(Surah al-Fushilat : 11)

 

“Dan apakah orang-orang kafir tidak mengetahui bahawa langit dan bumi keduanya dahulu menyatu kemudian Kami pisahkan antara keduanya dan kami jadikan segala sesuatu yang hidup berasal dari air, maka mengapa mereka tidak beriman?”

(Surah al-Anbiya’ : 30)

 

4)    Cerebrum (bahagian otak utama) sebagai perancang tindakan manusia

“Sekali-kali tidak! Sungguh, jika dia tidak berhenti (berbuat demikian) nescaya Kami tarik ubun-ubunnya (ke dalam neraka). (Iaitu) ubun-ubun orang yang mendustakan dan derhaka.”

(Surah al-‘Alaq : 15-16)

 

5)    Penyatuan laut dan sungai

“Dia membiarkan dua laut mengalir yang (kemudian) keduanya bertemu. Di antara keduanya ada batas yang tak dilampau oleh masing-masing.”

(Surah al-Rahman : 19-20)

 

“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan); yang ini tawar dan yang lain sangat masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang tidak tertembus.”

(Surah al-Furqan : 53)

 

6)    Pembentukan awan hujan

“Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menjadikan awan bergerak perlahan, kemudian mengumpulkannya lalu Dia menjadikannya bertompok-tompok, lalu engkau lihat hujan keluar dari celah-celahnya.”

(Surah al-Nur : 43)

 

Ini hanyalah sedikit sahaja ilmu yang dipetik daripada al-Quran. Masih terlalu banyak lagi yang harus diterokai dan dihayati bersama. Marilah kita sama-sama mendalami kalam Allah buat kita umat agama nan benar ini. Ia merupakan kitab varia ilmu, surat cinta Tuhan buat setiap hamba-Nya, ayat-ayat peringatan dan buku cerita kisah-kisah ghaib. Ayuh, baca dan hayati AL-QURAN!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s