1 Malaysia Untukku

1 Malaysia, gagasan yang terus hangat disebarkan di bumi Malaysia ini. Sememangnya secara realiti, teras dalam 1 Malaysia itu yakni perpaduan telah lama wujud dalam masyarakat kita sejak sebelum merdeka lagi tapi tidak bermakna ia sesuatu yang lapuk. Mengkomersialkan idea itu boleh diibaratkan seperti lagu lama dinyanyikan semula dengan nafas baru atau penjenamaan semula produk agar lebih dikenali ramai.

Apapun, saya bukanlah ingin mengulas lanjut tentang konsep ini secara meluas dalam konteks negara. Saya cuma rakyat kecil yang sangat bersyukur lahir di bumi bertuah ini. 1 Malaysia untuk saya adalah keharmonian dan persefahaman yang dilihat dan dirasai sehari-sehari.

Semasa di sekolah rendah, hanya ada seorang yang berbangsa bukan Melayu di dalam sekolah itu. Siapa? Beliau adalah seorang guru, lebih tepat lagi guru Bahasa Inggeris. Namanya Jagjit Singh. Selain daripada beliau, semuanya orang Melayu, guru-guru, para pelajar dan staf sekolah. Mana tidaknya, ini sekolah di kampung yang memang semua penduduknya Melayu. Tapi, kami semua menghormati beliau dan beliau tidak mempunyai masalah untuk bergaul dengan semua orang.

Saya rasa amat bertuah kerana mendapat pendedahan tentang bangsa lain melalui kedua ibu bapa saya. Ayah selalu membawa saya bersama membeli barang runcit di sebuah kedai borong di pekan. Kedai yang taukehnya berbangsa Cina itu sememangnya hidup bernadikan peniaga kecil Melayu yang sering datang membeli barang secara borong. Uncle Wong selalu mengusik saya. Baru saja beberapa minggu lepas saya pulang ke kampung dan ada singgah ke kedai itu menemani ayah. Kedai masih seperti dulu, sarat dengan barang runcit. Saya menegur Uncle Wong. Tentu saja dia tidak akan ingat siapa saya jika tidak diberitahu saya ini anak siapa. Dia tetap ceria dan cergas seperti dulu walau telah dimamah usia.

Emak pula selalu membawa saya membeli ikan sayur dengan seorang peniaga India. Mereka suami isteri memang sudah kenal dengan mak. Begitu juga dengan pasangan India yang berniaga buku dan surat khabar di pekan. Sehingga kini mereka tekun mencari rezeki begitu. Bila berjumpa mak, selalu menyapa mesra. Indah melihat kemesraan sebegitu.

Saya secara peribadi mulai bergaul secara rapat dengan bangsa lain semasa di sekolah menengah. Dalam Tingkatan 2, saya sekelas dengan rakan berbangsa Siam. Ada juga seorang teman yang kacukan Cina dan India. Mereka mesra bergaul. Rakan perempuan yang berbangsa Siam itu, selesa berbaju kurung, bezanya cuma tak bertudung. Bahasa Melayunya tentu sekali fasih. Menganjak ke menengah atas dan berpindah ke sekolah asrama penuh, saya tinggal satu dorm dengan rakan dari bangsa India. Tiada masalah apabila saling mengerti.

Paling tidak dilupakan apabila menimba pengalaman sepanjang kem PLKN di Pantai Beringin, Langkawi. Banyak kenangan pahit manis. Adakalanya, bangsa lain lebih memahami kita berbanding yang sebangsa. Walau sama bangsa sekalipun, perbezaan negeri turut menjadi cabaran untuk bersatu. Gabungan tiga negeri di bawah satu bumbung sudah cukup untuk membuahkan aneka ragam apatah lagi dengan pelbagai bangsa yang ada.

Melangkah ke pengajian tinggi, saya terus menongkah arus dengan membawa diri di tengah-tengah masyarakat baru. Namun inilah yang membuat diri lebih mengenali wajah rakyat Malaysia yang varia ini. Sebilik pula dengan teman berbangsa Cina yang berjiwa Melayu, tidak pernah menyesali belajar dan tidur dikelilingi teman-teman Melayu, masak bersama, makan bersama, puasa bersama. Dia memang gadis istimewa.

Alam pekerjaan memberi pengalaman yang tidak terlalu jauh berbeza. Berjumpa dengan pelbagai jenis orang. Bukan setakat pelbagai bangsa dalam Malaysia malah orang asing dari negara luar juga. Saya sering tersenyum sendiri apabila melihat pemandangan di taman rekreasi pada waktu pagi. Di satu kawasan ada sekumpulan wanita bersenam aerobik. Cikgu yang mengajar kadang-kadang Melayu, kadang-kadang Cina. Apa yang paling saya suka perhatikan, lagu yang digunakan selalu berbeza. Lagu Melayu, Cina, Hindi malah termasuk juga irama antarabangsa seperti Inggeris dan Korea. Mengagumkan bukan? Di kedai mamak juga begitu. Satu tempat yang kita boleh melihat wajah rakyat Malaysia yang pelbagai. Makan bersama, duduk sebelah-menyebelah. Berbual mesra soal keluarga atau bisnes. Pernah acapkali juga saya melihat orang putih pun makan di kedai mamak. Sungguh unik.

Ya, saya satu suara yang berbangga dengan negara sendiri. Sememangnya kita diwarnai dengan banyak cerita tidak enak tentang politik, masalah jenayah, gejala sosial dan sebagainya. Namun, tidak salah juga kita menikmati keindahan negara ini, Negaraku. Saya tidak berminat melontar pendapat tentang siapa betul siapa salah. Apa yang penting, tindakan kita masing-masing dalam melestarikan kemerdekaan Malaysia. Saya sayang negara ini. Saya hargai 1 Malaysia. Saya ‘kan ANAK MALAYSIA!

Tinggalkan Jawapan

