Saiful Nita Drama Pilihan

Drama oh drama. TV3 memang boleh dilabelkan sebagai stesen televisyen yang penuh dengan rangkaian drama tapi pada saya, apa salahnya memartabatkan karya-karya tempatan ‘kan. Saya memang gemar menonton drama walau tidaklah semua begitu menarik. Walau bagaimanapun tetap ada yang terkesan dalam hati. Antaranya yang terbaru ialah Kau yang Terindah yang telah tamat episodnya beberapa minggu lepas. Sejujurnya, tidaklah setiap episod saya ikuti. Namun, pengakhirannya amat memuaskan dan mengharukan hati saya. Drama Waris juga amat saya minati dan telah tamat juga sirinya pada minggu yang sama dengan Kau yang Terindah.

Apapun, kalau nak disenaraikan di sini drama yang saya suka memang banyak yang dah lepas-lepas. Cuma untuk yang terbaru, drama Saiful Nita yang mengisi slot Samarinda berjaya menarik perhatian saya. Alasan saya tertarik pada drama ini agak berbeza daripada drama-drama lain. Selalunya, jalan cerita, karakter dan pelakon yang menjadi perhatian tetapi kali ini latar tempatnya mencuri pandangan saya. Di mana?? Negeri saya, Kedah tentunya.

Memang saya tak dapat lupa betapa tertariknya saya saat melihat latar tempat semasa watak Nita berlari dan berlegar-legar dengan baju tunangnya. Simpang jalan yang berturap batu bata merah itu memang kelihatan sangat biasa pada saya. Apa lagi setelah nampak bangunan pusat membeli-belah Centre Square. Saya jadi teruja bercampur bangga. Mungkin ini nampak biasa pada orang lain. Lagi pun, latar tempat dalam drama selalu bertukar tetapi saya tetap merasakan itu yang menarik perhatian saya untuk terus menonton.

Berlalu beberapa episod, saya akui drama ini turut memiliki jalan cerita yang menarik. Ini adalah pandangan saya, tentunya tidak sama dengan fikiran orang lain. Ya, tema perkahwinan diatur keluarga, cinta 3 segi, pergolakan bisnes dan skandal memang perkara biasa. Namun, Saiful Nita tetap punya daya suspen, romantik dan kejutan tersendiri. Soal pelakon bukan tunjang utama untuk saya. Siapa pelakon itu bukan persoalannya, yang penting adalah watak dan karakter yang dibawanya. Aidil Aziz dan Kila Fairy bukanlah pelakon yang terlalu menyerlah tetapi harus diingat, pelakon yang sedang menyinar sekarang pun suatu ketika dahulu hanya orang biasa atau pelakon extra sahaja. Jadi, tidak mustahil jika gandingan mereka ini mampu mengangkat nama dalam industri seni hiburan kita yang kecil ini.

Saya masih terus mengikuti siri drama ini, sama-sama mentafsir isinya. Kisah cinta yang bersimpang-siur. Sambil-sambil itu turut memerhati latar tempat yang berlegar di Sungai Petani dan Langkawi.

 

Tinggalkan Jawapan

