Perempuan Negeri Sembilan

Setiap negeri di dalam Malaysia ini memiliki keistimewaan dan kisah tersendiri. Menyebut tentang Negeri Sembilan pasti ramai yang membayangkan perihal Adat Perpatih. Isu adat ini sering diperkatakan. Malah turut didedahkan melalui subjek Sejarah di sekolah menengah.

Walau bagaimanapun, sejauh mana kita memahami adat ini? Mengapa boleh timbul rasa takut dalam kalangan masyarakat di luar Negeri Sembilan terutamanya apabila melibatkan hubungan dengan perempuan dari negeri ini? Sampaikan ada pula mereka yang tidak mahu mengaku orang Negeri Sembilan. Stigma apa yang telah melekat dalam minda kita?

Saya bukan orang Negeri Sembilan. Tak percaya? Terpulang. Masakan perlu tunjuk kad pengenalan pula. Apapun, sudah beberapa tahun menetap di sini pelbagai cerita saya dengar dan situasi yang dapat diperhatikan. Saya sendiri semasa kecil selalu disogokkan dengan cerita bahawa negeri ini perempuannya ‘ratu kawal’ (queen control). Jika lelaki dari tempat lain berkahwin dengan perempuan Negeri Sembilan pasti susah hendak balik kampung. Kalau bercerai pula si lelaki tinggal sehelai sepinggang kerana harta semuanya diambil pihak perempuan. Begitulah stigma kebanyakan orang. Sejauh mana kebenarannya?

Apabila difikirkan, isu utama di sini adalah harta. Bukan perempuan Negeri Sembilan yang ditakuti tapi sebenarnya kehilangan harta yang digeruni. Bercakap soal perkahwinan, umum memahami bahawa ia satu ikatan suci. Apa yang menghairankan, bila tiba soal nak berkahwin dengan perempuan Negeri Sembilan, ada pula suara sumbang yang menyebut, “nanti kalau bercerai kau tinggal sehelai sepinggang.” Sekarang ini nak kahwin untuk bahagia atau kahwin untuk bercerai? Belum lagi bersatu dah fikir tentang perpisahan. Tidakkah bebal namanya tu?

Di sini perlulah difahami bahawa Adat Perpatih melindungi dan mengiktiraf hak perempuan bukan melebih-lebihkan perempuan. Tentang harta, sepatutnya tiada istilah keluar sehelai sepinggang jika si bekas suami itu rajin berusaha mengumpul harta sendiri. Hal ini kerana dalam Adat Perpatih isu harta berkait dengan harta pusaka. Hukum faraid tetap ditegakkan.

Andai kata perempuan sangat berkuasa di negeri ini, mengapa barisan pemimpinnya lelaki? Ketua suku semestinya lelaki. Apatah lagi Yang Dipertua Negeri Sembilan.

Orang selalu berkata, “tak kenal maka tak cinta.” Pada saya, “tak faham jangan terus menghentam.” Terlalu keraskah kata-kata saya? Saya mohon maaf andai ada yang terasa.

Ya, mungkin saya emosional kerana saya seorang perempuan. Malangnya, terdapat juga dalam kalangan kaum perempuan sendiri malah sebangsa Melayu memomok-momokkan perihal perempuan Negeri Sembilan. Lebih teruk lagi apabila orang negeri ini sendiri menjatuhkan martabat bangsanya dengan menakut-nakutkan orang luar sampai menghalang penyatuan saudara-mara dengan perempuan Negeri Sembilan.

Renung-renungkanlah semula. Bukankah kita satu bangsa yakni Melayu. Beragama Islam yang mulia. Kenapa perlu berpecah-belah? Adat itu selagi tidak bercanggah dengan syariat tidaklah salah. Sedangkan budaya luar yang entah apa-apa seperti hiburan melampau dan fesyen yang menghabiskn duit tidak pula ditakuti tatkala semakin menular dalam masyarakat.

Niat saya untuk berkongsi apa yang saya tahu. Andai ada maklumat yang salah, mohon teguran membina. Saya hanya seorang insan kerdil yang mengharap dapat hidup dalam suasana harmoni. Jika kita orang Melayu boleh memahami adat budaya bangsa lain, mengapa tidak cuba mengerti cabang adat bangsa kita sendiri? Janganlah terus menghukum…

One thought on “Perempuan Negeri Sembilan

  1. anak saya dah ada kat negeri sembilan pun dia nak saya kat sini sorang2 ja apa ka jadah tu, kami dah bercerai semua harta dia ambik termasuk anak.

Tinggalkan Jawapan

