Juara Lagu 28

AJL 28
Sudah hampir benar ke hari pertandingan nyanyian tahunan yang sentiasa dinanti-nanti oleh peminat hiburan tanah air. 28 tahun telah berlalu sejak kali pertama Juara Lagu diperkenalkan. Saya pun belum lahir lagi masa tu. Ketika mengenali AJL, pertandingan ini mengikut kategori iaitu balada, pop rock dan etnik kreatif. Beberapa tahun lepas ia telah bertukar format sama seperti ketika awal pengenalannya dahulu. Mulanya saya rasa macam kurang best bila tiada kategori tetapi bila diperhatikan ada bagusnya juga.

Pelbagai jenis muzik yang ada sekarang. Memang sukar kalau nak dikategorikan. Lagipun, pemenang tiga yang terbaik membuktikan karisma muzik yang dibawa oleh pencipta dan penyanyinya.

Berikut adalah finalis AJL 28 dan pandangan peribadi saya berkenaan dengannya:
– Penglipurlara: lirik yang menarik, muzik unik.
– Sahabat: hasil generasi muda, gabungan suara empat orang sahabat
– Kau yang Terindah: lirik nukilan seorang pengarah, penulis skrip juga pelakon. Lagu tema drama Kau yang Terindah lakonan Neelofa dan Nazim Othman
– Tanda Tanya: saya masih cuba memahami maksud tersirat lagu ini tapi vokal Azlan memiliki aura tersendiri
– Aku Kaya: muzik catchy ditambah lirik selamba dikuatkan oleh keserasian Altimet dengan Awi Rafael
– Bahagiamu Deritaku: alunan irama menyentuh jiwa, suara dimiliki pemenang vokal terbaik dua tahun berturut-turut
– Hanya Aku: lirik puitis dengan mood jiwang kegemaran majoriti rakyat Malaysia, lagu tema drama hit Teduhan Kasih lakonan Sherry Ibrahim dan Adi Putra
– Bosan: boleh dikatakan muzik paling rancak antara semua finalis, lirik bersahaja, kelincahan penyanyinya di atas pentas tak dapat dinafikan
– In Love with You: muzik yang mengembalikan nostalgia, kedua-dua penyanyinya sempoi
– Takkan Terpisah: lirik dan muziknya seiring membuai perasaan, vokal penyanyinya selalu berjaya menarik perhatian ramai
– Aku Pelat: kumpulan paling ramai ahli, penampilan rapper wanita yang lain daripada yang lain, muzik sangat meriah
– Ikut Rentakku: saya menggemari sebutan jelas penyanyinya, vokal memberi saingan hebat

Saya bukan siapa-siapa dalam industri muzik ini. Hanya peminat dan pemerhati yang hendak berkongsi lintasan hati…

Tinggalkan Jawapan

