Adidas: Perintis Pembuatan Barangan Sukan & Pemasaran Melalui Penajaan Atlit

Adidas
– Pengasas: Adolf (Adi) Dassler, bermula ketika berumur 20 tahun (1949), berasal dari German.
– Gemar bersukan
– Bapa seorang tukang kasut
– 1920: mula buat kasut sukan sendiri di rumah
– menggunakan tinggalan Perang Dunia 1 untuk membuat kasut seperti kain payung terjun dan topi askar
– berdiri atas 3 prinsip:

1. Menghasilkan kasut terbaik untuk sesuatu fungsi
2. melindungi atlit/pengguna daripada kecederaan
3. memastikan produk bertahan

– 1924: penglibatan abangnya, Rudolf sebagai pegawai pemasaran
– nama syarikat: Dassler Brothers Shoe Factory
– kapasiti pengeluaran sehari 50 pasang kasut
– 1928: mula membekalkan kasut kepada peserta sukan Olimpik
– 1930: menghasilkan 30 jenis kasut untuk 11 jenis sukan dengan tenaga kerja hampir 100 orang
– 1936: Olimpik berlangsung di tempatnya & kebanyakan atlit German memakai kasutnya
– menyedari atlit adalah ikon/model paling berkesan untuk mempromosikan produk
– memujuk pelari pecut US, Jesse Owen untuk memakai kasutnya. Kemenangan 4 pingat emas melonjakkan populariti & tempahan kasut terus meningkat
– selepas Perang Dunia 2: meneruskan perniagaan dengan mengeluarkan produk untuk askar German
– menggunakan barang tinggalan perang untuk hasilkan pelbagai kasut
– 1948: Rudolf keluar dari syarikat lalu menubuhkan syarikat lain (Puma) yang menjadi pesaing paling kuat
– nama Adidas diperkenalkan (gabungan nama Adi dengan Das)
– 1954: berjaya menaja kasut untuk pasukan bola sepak German
– 1959: perniagaan dikembangkan ke Perancis dengan bantuan anaknya, Horst. Kilang di German ditambah
– 1960: 75% atlit sukan Olimpik di Rom memakai kasut Adidas
– pertengahan 1960: mula mengeluarkan pakaian sukan
– 1962: seluar trek
– 1964: bola
– 1978: Adi meninggal dunia, Horst ambil alih
– 1988: Horst meninggal dunia
– Adidas mula jatuh kerana tiada pengurusan & saingan seperti Nike mula menonjol
– 1993: Adidas dibeli oleh Robert Louis Dreyfur
– 1999: kebangkitan semula dengan hampir 13 000 orang pekerja di seluruh dunia
– 2000: menjadi pembekal rasmi Kejohanan Bola Sepak Euro
– Adidas Group adalah syarikat barangan sukan kedua terbesar di dunia selepas Nike tapi tetap pertama di Eropah & pakaian sukan utama seluruh dunia
– Slogan: Impossible is Nothing (Mustahil tidak bermakna apa-apa/ tiada yang mustahil)

Sumber: Buku How They Started: Global Brands

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s