Penyampai Ceria Pagi Suria FM 2014

Setiap siaran radio mempunyai segmen pagi yang tersendiri. Biasanya, segmen pagi ini memang menjadi tumpuan. Mestilah ceria, kelakar dan bertenaga. Sebelum ini saya sudah bercerita tentang Grandstand Suria yang merupakan segmen pagi pada hujung minggu. Ceria Pagi pula bersiaran pada hari bekerja iaitu dari Isnin hingga Jumaat.

Satu pembohongan jika saya katakan saya pendengar setia Suria FM. Kenapa? Sebab saya tak dengar radio 24 jam. Lagipun, saya ada juga mendengar siaran radio lain. Oleh kerana itu, saya boleh membuat perbandingan. Bagi saya, bukan pilihan lagu saja yang penting. Penyampai turut memainkan peranan untuk menghidupkan sesuatu siaran radio. Kepetahan memang ciri yang perlu. Namun, perlu diseimbangkan dengan elemen lain seperti info, lawak jenaka dan topik menarik agar ia tidak membosankan.

Penyampai bertugas bagi segmen Ceria Pagi ialah Adibah Noor dan Halim Othman. Ada kalanya Naim Tahak menjadi pengganti apabila HO tiada. Baru-baru ini, Baki Zainal pula mengambil tempat itu kerana HO bersama Suria Ford Wheels mengembara bagi mendekati peminat Suria FM.

Sememangnya pengalaman HO sebagai seorang penyampai radio tidak dapat dipertikaikan. Suaranya mampu memukau ditambah dengan bait kata yang tersusun. Seorang yang bijak berbahasa walaupun dalam situasi hendak memprovokasi. Itu yang membuatkan namanya terus mekar. Malah, beliau merupakan penyampai radio pertama yang saya ingati namanya sejak saya mula mendengar radio ketika sekolah rendah. Memiliki identiti dan personaliti tersendiri, HO mampu menjadi tokoh yang disegani suatu hari nanti.

Adibah Noor bukan nama baru dalam industri seni tanah air tapi sebagai seorang penyampai radio, beliau dikira masih hijau. Apapun, bersesuaian dengan konsep segmen pagi, beliau berjaya menyebarkan aura ceria kepada para pendengar. Gurauannya berbatas dengan tutur kata yang positif. Mungkin kerana pengalamannya sebagai seorang pensyarah. Cara beliau melayan panggilan juga amat mesra. Tentu sekali bakatnya sebagai seorang penyanyi, pelakon dan pengacara membantu beliau terus menyerlah. Sebenarnya saya menyimpan harapan untuk menonton filem atau siri animasi yang antara wataknya dibawa oleh suara beliau. Akan datang, insya-Allah. Amiin…

Bercakap tentang Baki Zainal, membuat saya kembali ke zaman persekolahan. Rasanya, saya lebih dulu mengenali nama beliau daripada Adibah Noor. Baki lebih dikenali sebagai pengacara rancangan berkonsep pengembaraan. Beliau banyak muncul di 8TV melalui rancangan berbahasa Mandarin. Itulah kelebihannya. Mula-mula saya menonton rancangan beliau dulu ketika sekolah rendah. Tajuknya saya tak ingat tapi terdapat empat orang pemuda dan hanya Baki berbangsa Melayu manakala tiga lagi Cina. Salah seorangnya Rickman yang turut menjayakan kayuhan basikal seluruh semenanjung bersama Baki dalam tahun ini. Mendengar suaranya selaku penyampai radio membuat saya sangat teruja. Pernah bersiaran bersama Adibah dan Naim, terlintas dalam hati saya alangkah bagus jika Baki mendapat peluang beraksi sepenuhnya. Ternyata itu yang terjadi. Tahniah, Baki!

Niat asal saya hendak menulis tentang segmen Ceria Pagi tapi beralih fokus pada penyampai pula. Jari-jemari ini cuma menyampaikan hasrat hati, menterjemah suara hati dan idea akal kepada tulisan. Segmen ini memang menceriakan saya. Pagi-pagi bila sampai saja di tempat kerja, terus pasang radio. Biasanya saya sempat dengar ulangan lagu mashed up.

Buat Suria FM, selamat maju jaya! Moga terus Menceriakan Dunia!

Mentari cerah di pagi hari,

Langit biru tak berawan,

Kayuh basikal pergi kerja;

Halim Othman saya hormati,

DJ Adibah cantik menawan,

Baki Zainal tidak dilupa.

Tinggalkan Jawapan

