Cabaran Grandstand Suria ke-7

31 Oktober 2015, suatu pengalaman yang berharga. Berbaloi naik basikal kemudian naik bas seterusnya KTM terus ke Kajang dan dihantar oleh teman baik ke Superkart Indoor Karting yang terletak di lot 807, Jalan Bangi Lama, Semenyih. Semuanya demi Cabaran Grandstand Suria ke-7.
Ketika mendapat tahu saya terpilih untuk menyertainya, hanya satu dalam fikiran ; saya nak bersemuka dengan penyampai Suriafm yang biasanya sekadar mendengar suara mereka keudara atau paling tidak bersua suara melalui panggilan telefon. Impian menjadi kenyataan! Halim Othman dan Naim Tahak benar-benar di depan mata malah berbual mesra.
Setelah berbelas tahun saya mengenali Halim Othman, akhirnya dapat juga bertemu beliau. Sememangnya seorang yang ramah dan mesra seperti mana anda mendengar beliau sebagai penyampai radio, begitulah beliau di luar konti. Seronok berbual dengan beliau.
Berkenaan dengan go-kart, saya memang datang tanpa sebarang persediaan kecuali rasa ingin mencuba yang membuahkan sedikit keberanian. Pandu kereta pun tak pernah. Saya lebih biasa memberi tekanan kepada bahagian kaki melalui berjalan dan berbasikal. Ternyata dalam pemanduan kenderaan bertayar empat yang laju dengan trek berselirat ini, tekanan lebih banyak di bahagian tangan.
Pemilik arena iaitu Encik Michael Ang memberikan tips untuk memudahkan atau meringankan stereng ketika membelok di selekoh tajam, perlu kelajuan dengan menekan minyak. Ya, saya mencubanya dan berkesan! Memang stereng menjadi lebih ringan apabila laju tapi mesti memiliki kemahiran untuk mengawal kenderaan juga. Oleh kerana itu kelemahan saya maka berkali-kali juga melanggar deretan tayar di tepi trek. Penjaga trek pun dah cam saya agaknya. Setiap kali saya lalu, pasti dia akan perhatikan terutama di selekoh ‘kemalangan’ saya.
Bermula dengan sesi pemanas badan diikuti sesi kelayakan seterusnya sesi akhir. 3 sesi yang amat mencabar stamina. Tampak mudah bagi yang menonton tapi hanya mereka yang mencuba tahu betapa tercabar segala sendi tubuh. Saya berkayuh 10km pun tidak begini rasanya.
Apapun, saya amat berbesar hati menjadi sebahagian daripada Cabaran Grandstand kali ini. Langsung tidak menjangka akan pulang dengan pingat. Ingatkan hanya pemenang teratas mendapat trofi. Rupa-rupanya semua peserta mendapat pingat.
Gembira dapat berkenalan dengan pendengar Suria yang lain antaranya Kak Pida dari Taiping, Ayie dari PJ dan Syafi dari Klang. Tidak lupa para kru Suriafm, Encik Mazlan, Lutfi, Akhtar dan Ash. Terima kasih teristimewa kerana tolong hantar saya ke stesyen untuk pulang ke Seremban.
Tahniah Suriafm!
Tahniah Grandstand Suria!
Selamat maju jaya!

Tinggalkan Jawapan

