Tips Menguasai Subjek Membaca

Seringkali saya mendengar cakap-cakap seperti,
“Malasnya nak baca buku tebal-tebal ni!”
“Kenapalah ada subjek yang kena banyak membaca ni…kalau kira je kan senang.”
“Bosanlah membaca je! Ngantuk!”
“Baca tapi tak faham pun!”
Ya, sejak di bangku sekolah sampailah ke institut pengajian tinggi malah dalam alam pekerjaan pun, selalu saya mendengar rungutan sebegitu.
Beberapa perkara perlu anda faham mengenai hal ini:
1. Dalam subjek mengira pun anda perlu membaca untuk memahami situasi
2. Sepandai mana pun anda mengira dan bermain dengan formula, ia takkan dapat disampaikan tanpa bahasa yang betul
3. Apa bidang sekali pun, membaca adalah kemestian walau sekadar manual mesin supaya kerja berjalan lancar.

Timbul persoalan,
“Bagaimana hendak memudahkannya?”
“Macam mana nak faham apa yang dibaca?”

Saya bukanlah arif benar tapi sekadar pandangan peribadi. Ketika sekolah menengah terutama ketika menengah atas, saya cenderung meminati subjek bahasa dan Sejarah. Masuk ke IPT, saya meneruskan kecenderungan itu. Cuma subjeknya berbeza. Walaupun bidang yang diambil menjurus kepada pengiraan, saya banyak memberi fokus terhadap subjek-subjek berunsur pembacaan seperti pengurusan, perniagaan, undang-undang dan berkaitan sejarah.
Tips daripada saya:
1. Baca topik demi topik – memaksa diri membaca keseluruhan buku dalam masa singkat bukan tindakan bijak jika anda hendak memahami.
2. Peta minda bab – membina peta minta untuk meringkaskan satu bab menjadi satu muka surat.
3. Bahasa sendiri – menyalin ayat buku hanya membuat anda ingat tapi membina ayat sendiri membuat anda faham.
4. Belajar untuk mengajar – bayangkan anda mesti membuat pembentangan. Paling bagus jika anda betul-betul membentangkan atau berkongsi bacaan anda dengan rakan-rakan dan membantu mereka memahami

Semasa Tingkatan 5, seorang rakan sekelas lelaki pernah meminta saya ‘bercerita’ subjek Sejarah kepadanya kerana keesokan hari kami akan menghadapi peperiksaan subjek tersebut. Saya teragak-agak kerana tak tahu macam mana nak mula. Topik sangat banyak, masa terhad.
“Hang cerita ja mana-mana topik pun. Aku dengaq.” Katanya.
Saya pun mulalah bercerita; menekankan nama-nama tokoh, tarikh-tarikh penting dan peristiwa yang berlaku berdasarkan buku teks. Walaupun dia tersengguk-sengguk, saya terus membebel. Seisi kelas memang sedang sibuk belajar dengan cara masing-masing malam itu.
Saya pun tak ingat setakat mana saya sempat ‘bercerita’ subjek sejarah Tingkatan 5 pada rakan saya tapi tindakan itu memberi impak positif pada kefahaman dan ingatan saya sendiri. Itulah yang terus saya lakukan di IPT; bercerita dan bercerita.
Tidak semua orang mampu menyerap banyak apa yang dibaca. Ada golongan yang lebih cenderung menyerap apa yang didengar atau dilihat dalam bentuk gambar. Jadi, jika anda lebih mudah menangkap ilmu melalui pendengaran, cuba cari rakan yang boleh ‘bercerita’.
Bagi mereka yang boleh ‘bercerita’, tak perlu lokek kerana anda takkan rugi malah beruntung kerana anda akan lebih mahir.
Peta minda adalah alatan paling berguna. Keberkesanan maksima adalah membina peta minda sendiri berbanding menyalin peta minda orang lain. Hal ini kerana, dalam proses pembinaan peta minda itu anda akan belajar untuk meringkaskan frasa-frasa sukar atau memendekkan cerita yang panjang. Maka, apabila merujuk semula peta minda itu, anda akan terus menangkap jalan cerita sebenar melalui kata kunci tertentu yang anda sendiri sahaja faham. Kalau ada rakan yang hendak menyalin peta minda anda, beri sahaja. Percayalah! Sedikit pun anda tidak rugi. Lagi bagus apabila anda mengajar rakan anda pula bagaimana hendak membina peta minda. Nescaya, anda akan lebih mahir.
Konsistensi amat penting. Kerja saat-saat akhir (last minute) cubalah dielakkan. Lebih baik anda membaca sehari satu topik dan terus membuat peta minda daripada membaca satu buku sehari sebelum peperiksaan. Jangan menyeksa diri.
Apapun, selamat berjaya!

Tinggalkan Jawapan

