Dia Ada

2001 – Hotel Nagoya, Langkawi
Kem Bahasa Inggeris peringkat daerah. Pengalaman yang indah. Bertemu dan berkenalan dengan kawan-kawan baru. Lagipun, kebanyakan sekolah diwakili seorang murid sahaja. Kali pertama aku menginap di hotel dalam usia 11 tahun.
Tentang dia, aku tidaklah kenal tapi perasan juga. Murid bukan Melayu tidak ramai. Seingat aku, ada suara-suara nakal yang memasang-masangkan dia dengan murid perempuan tertentu sebangsa dengannya. Biasalah, budak-budak. Mungkin kerana dia pasif atau tenang saja.
Bertegur sapa? Tidak. Aku dari kampung, sekolah semua orang Melayu. Ketika itu aku belum pandai berkomunikasi dengan bangsa lain apatah lagi berlainan jantina. Aku cuma tengok dari jauh. Dia pengawas, sama macam aku.

2004 – Kem Rimba Takwa, Sik
Sekali lagi Kem Bahasa Inggeris dan aku bertuah dipilih oleh Cikgu Nazri untuk menyertainya. Bezanya, bukan di dalam keselesaan hotel tapi kem di dalam hutan. Lebih tepat lagi, kem yang dibina dan digunakan oleh Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Tidur di dalam khemah besar di atas pangkin. Program yang menambah pengalaman. Cuma, sesuatu menarik perhatian aku selain daripada aktiviti kem. Aku nampak dia!
Apabila dia bercakap di atas pentas, aku separuh pasti bahawa dia adalah dia yang aku fikirkan. Namun, tentu sekali aku hanya diam. Aku biar saja segala persoalan bermain-main dalam kepala. Tiada sebab pun untuk aku hebohkan. Ada juga ragu. Mungkin bukan dia tapi aku seperti ingat akan nama itu.

2007 – Kem Pantai Beringin, Langkawi
Aku tidak terkejut apabila mendapat arahan atau boleh diistilahkan sebagai jemputan ke Latihan Khidmat Negara. Abang aku yang kedua antara pelatih untuk siri pertama kumpulan kedua. Aku anggap seperti aku pergi ke program-program lain sepanjang persekolahan. Hanya kali ini lebih panjang jangka masanya.
Dilantik sebagai penolong ketua kompeni bukanlah perancangan awal ku tapi tidak pula aku menolaknya. Apabila dipanggil calon ketuanya, aku terasa seperti masa terhenti seketika. Aku sedar, hanya aku saja yang rasa begitu. Sekali lagi, aku nampak dia! Kali ini dia sekumpulan malah sejawatan dengan aku!
Sukar nak pastikan sebab mengapa timbulnya perasaan teruja. Dalam usia 17 tahun dan pengalaman sosial lebih luas, keyakinan aku lebih tinggi berbanding tiga tahun lalu. Lagipun, dia sama kompeni. Bukan sesuatu yang aneh bila aku menegurnya.
Dalam kesibukan menyiapkan bendera kompeni, aku mengambil peluang untuk bertegur sapa. Satu perkara yang paling aku mahu tahu adalah kepastian adakah benar dia yang ku lihat dulu. Jawapannya, ya!
Sepanjang latihan, kami bekerjasama dengan baik. Adakalanya, terlalu baik sampai disalahertikan. Pakai baju sama warna pun digosipkan padahal aku ni memang banyak baju warna merah!
Sehinggakan ada seorang jurulatih lelaki katakan pada aku, alangkah bagus jika aku boleh bawa dia masuk Islam. Aku hanya mampu senyum menyembunyikan resah. Itu bukan semudah dikata! Siapalah aku ni…

2016 – Seremban (aku), Kedah (dia)
Era teknologi, semua di hujung jari. Selepas tamat kem dulu, tidaklah berhubung. Cuma, ada sekali bercakap melalui telefon ketika aku awal pengajian di kolej. Sekadar itu.
Langsung tak terlintas, akan muncul ‘friend request’ daripadanya di Facebook. Rasanya, kehadiran aku disedari kerana sibuk berkongsi gambar-gambar lama dengan teman-teman kem. Aku sambut permintaannya dengan hati terbuka malah gembira.

Agak aneh apabila aku menulis berterus-terang begini. Jarang sekali aku bercerita secara langsung tentang seseorang yang berkaitan rapat dengan hidup aku. Bukan sajak, pantun, syair mahupun cerita fiksyen berbaur realiti.
Ini juga bukan kisah cinta. Persahabatan mungkin atau pengalaman. Ah, sukar menamakannya sebagai apa!
Apa yang pasti, dia ada.

Tinggalkan Jawapan

