Mendakap Cinta

Aku datang membawa rindu dan cinta
Aku pulang bersama beribu rasa.
Setiap dakapan.
Setiap sentuhan.
Pohonan, batuan dan unggas.
Di puncak mu
Aku mencari sesuatu yang hilang.
Mungkin memori.
Mungkin secebis hati.
Dalam kesakitan aku merasa bagai kau tersenyum melihat ku.
Kau membuktikan
Kasih dan kemanusian pupus tiada.
Di kala aku pejamkan mata
Terbayang permaidani putihmu
Dihiasi wajah-wajah berseri
Asing tapi dekat
Sama-sama bersimbah keringat
Tetap sudi menghulur tangan sambil bibir mengungkap kata semangat.
Bumimu penuh misteri
Dan aku bertemu bukan demi menakhluki.
Sekadar membawa harapan dalam sanubari.
Aku hamba, kau jua ciptaan-Nya.
Aku sering ingkar tapi kau setia sentiasa.
Aku belajar dan kau mengajar
Dengan bahasa alam
Teguran demi teguran.
Rebah terjatuh.
Berdarah mengeluh.
Tiada dibiar ku sendiri.
Melainkan bersokong kanan dan kiri.
Aku kembali ke sini.
Kau tetap di sana.
Aku pergi menggalas memori.
Ku pulang mendakap cinta.

*sempena trip pendakian Gunung Baling ; 3 & 4 September 2016*

Tinggalkan Jawapan

