Badlapur, Kaabil & Drisyam ; Sama dalam Beza

Badlapur merujuk kepada nama sebuah tempat.

Drishyam bermaksud penglihatan atau visual.

Kaabil bererti mampu, antonimnya ‘kamzor’ iaitu lemah.

Tiga filem berbeza dengan barisan pelakon yang berbeza dan diterbitkan oleh syarikat yang berbeza. Drishyam dan Badlapur ditayangkan dalam tahun yang sama; 2015 tapi cerita Drishyam diambil dan dibuat semula (remake) daripada filem Malayalam bertajuk sama yang keluar pada tahun 2013. Kaabil adalah yang paling baru; 2017. Ketiga-tiganya mendapat respon positif dan kutipan memberangsangkan di pawagam seluruh dunia. Hanya saya antara mereka yang selesa menjadi penonton lewat tapi selesa di rumah melalui siaran TaraHD.

Tidak bercadang hendak memberi sinopsis atau perosak (spoiler), saya sekadar mengekspresi beberapa perkara yang bermain-main dalam minda selepas menonton ketiga-tiga filem ini. Jalan ceritanya tidak sama malah kaedah penceritaannya juga berlainan. Namun, satu watak yang ketara ; suami yang berkait rapat dengan kejadian jenayah; pembunuhan.

Jika dianalogikan dengan hidangan, Badlapur seolah-olah hidangan yang pahit dan pedas. Adakalanya, memualkan. Berkerut-kerut dahi dan menyakitkan jiwa untuk dihabiskan tapi tetap ditelan demi mengetahui pengakhiran.

Kaabil lebih menyenangkan. Kemanisan berselang-seli masam dan masin disusuli kepahitan serta kehangatan. Ada tangis dalam senyuman. Ada kepuasan tatkala dihabiskan.

Drishyam istimewa. Agak sukar menggambarkan ‘rasa’nya. Tidak terlalu pahit walau tidaklah manis. Dalam debar ada tawa. Dalam sakit ada bijaksana. Dalam kejutan ada penjelasan. Sempurna, terlalu sempurna sehingga menimbulkan rasa gerun.

Badlapur agak membosankan bagi saya. Terlalu gelap (dark). Varun bukanlah pelakon yang teruk. Cuma wataknya tidak menarik perhatian malah menyakitkan kepala saya. Sebaliknya, watak Nawazuddin sebagai antagonis lebih menonjol.

Kaabil lebih santai. Watak yang pelbagai. Berwarna-warni. Punya kelebihan dari segi muzik. Sedang mendengarnya sambil tersenyum ketika menaip kini. Seperti mana tajuknya ‘Mampu’, Kaabil mengangkat tema sejauh mana seorang yang digelar ‘kurang upaya’ mampu pergi demi mencapai kemahuannya.

Drishyam sangat sederhana. Tiada apa-apa yang keterlaluan. Tiada darah bersemburan, pergaduhan terpelanting sana-sini mahupun tembakan pistol. Keluarga biasa. Pasukan polis biasa. Misteri tentang bagaimana ‘dia’ lakukan semuanya, itulah yang luar biasa. Cara ‘dia’ berfikir dan mengatur setiap satunya.

Apapun, ketiga-tiganya mengetengahkan watak seorang lelaki bergelar suami. Sanggup melakukan apa sahaja demi keluarga tercinta. Meskipun melanggar segala batasan.

 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s