Mei dan Ramadhan

Ramadhan yang jatuh dalam bulan Mei menggamit aneka kenangan. Dalam Mei, ada hari guru dan hari ibu. Namun secara peribadi, Mei adalah bulan persahabatan. Mei juga adalah bulan di mana saya berhijrah secara fizikal dan mental.
Lebih 400 kilometer dari kampung halaman, kolej yang saya pilih untuk pergi bukan sekadar demi menyambung pengajian selepas SPM tapi merupakan langkah awal membina kehidupan sendiri. Kehidupan di mana keluarga dan sanak-saudara bukan tunggak utama. Saban waktu, saya dikelilingi rakan-rakan seperjuangan manakala selebihnya adalah orang asing yang dipanggil encik, puan, mak cik, pak cik, bang, uncle, aunty, dik.
Ramadhan dalam tahun 2008 itu kali pertama saya tidak berpuasa di rumah sepanjang bulan sehinggalah beberapa hari menjelang Syawal ketika kolej telah bercuti. Bersahur dan berbuka seadanya. Amat seadanya. Sampailah satu ketika ada rakan satu dorm yang menghulurkan sebungkus nasi goreng selepas waktu berbuka. Rupa-rupanya ada yang perasan, beberapa hari menu saya cuma oat. Saya makan nasi goreng tersebut sambil menahan sebak kerana syukur dan terharu. Sehingga kini, rasa terharu itu tidak pudar.
Mei dalam tahun yang sama, beberapa bulan sebelum Ramadhan, saya berkenalan dengan seorang teman yang amat bermakna sampailah ke hari ini. Meniti kehidupan di kolej bersama beliau banyak mempengaruhi diri saya; pemikiran, penampilan, amalan. Dia persis haruman dibawa bayu, singgah kemudian berlalu tapi sebahagian nan wangi tertinggal di sisi.
Bulan sekadar bulan. Kenangan hanya untuk dikenang-kenangkan. Isi di sebalik bulan dan kenangan itulah yang membawa erti kehidupan. Tidak ternilai harganya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s